W poprzednich odsłonach blogu dotyczącego optymalizacji kosztów w firmie mowa była o mapowaniu procesów i ich optymalizację poprzez wdrażanie zautomatyzowanych systemów, rozważane były problemy kosztów stałych i zmiennych, przedstawiane były metody optymalizacji pracy.
Podpowiedziane zostały różne metody szukania możliwego lepszego ukierunkowania zasobów finansowych i niefinansowych firmy. Dla lepszego zrozumienia zaproponowanych metod, czas na studium przypadków (case study) – dotyczące integracji systemów kadrowych i automatyzacji HR.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się pierwszy wpis dotyczący mapowania procesów w firmie i szukania różnych metod optymalizacji procesów, dlatego w pierwszym wpisie dotyczącym ściśle studiom przypadków, postanowiliśmy przedstawić inny przykład takiej optymalizacji.
W poprzednim wpisie opisywany był przykład optymalizacji procesu sprzedaży, który opisywaliśmy na podstawie naszych doświadczeń wdrażania takich optymalizacji dla różnych firm, jak również na przykładzie procesu sprzedaży naszej aplikacji – Cennik Off-Line.
Tym razem wybrany został inny proces, związany z prowadzeniem działu kadrowego. Skupimy się tutaj, podobnie jak poprzednio, na pojedynczym procesie – ponieważ najlepszą metodą optymalizacji kosztów w firmie jest metoda krokowa, polegająca na wykonaniu 5 etapów:
Dla skupienia uwagi – przyglądając się prowadzeniu działu kadrowego – głównymi procesami realizowanymi przez ten dział są:
Skupmy się na procesie podpisywania i obsługi umów. Załóżmy, że firma posiada już opracowane ogólne szablony umów (i nie musi ich tworzyć / kupować w kancelariach prawnych) – wówczas po zmapowaniu typowo taki proces wyglądać może tak:
Jak widać, całościowo proces trwa ok. 115 minut dla pojedynczego pracownika, przy czym ok. 75 minut to czas poświęcany co miesiąc, a 40 minut – raz w roku. Nie powinno dziwić zatem nas to, że outsource-owane firmy księgowe za rozliczanie pojedynczego pracownika zazwyczaj żądają od 40 zł do 80 zł netto (zależnie od pakietu usług).
To co również można zaobserwować, to też wielokrotne powtarzająca się czynność w postaci kopiowania danych pracownika (i fragmentów treści umowy – np. kwoty) na potrzeby:
Oczywistą metodą optymalizacji tego procesu jest więc opracowanie i wdrożenie jednorodnego (zintegrowanego) systemu do obsługi umów. Gdybyśmy wdrożyli do firmy system, który w jednym miejscu przechowuje wszystkie nasze szablony umów, dane naszych pracowników oraz który integrowałby się z systemem księgowym oraz miał możliwość eksportu danych do przelewów dla systemów bankowych – moglibyśmy znacznie usprawnić ten proces.
To co również można zaobserwować, to też wielokrotne powtarzająca się czynność w postaci kopiowania danych pracownika (i fragmentów treści umowy – np. kwoty) na potrzeby:
Bazując tu na naszych własnych doświadczeniach – mianowicie wdrożeniu i integracji sytemu umów (www.systemumow.pl) z systemem księgowym (Exact Globe – http://www.exact.pl/produkty-i-uslugi/produkty/exact-globe-next) oraz systemem kadrowym (Symfonia Kadry i Płace) dla jednego z naszych klientów – osiągnęliśmy znaczną optymalizację tego procesu. Przed wdrożeniem rozwiązania – realizacja procesu trwała mniej więcej tak, jak to zostało wcześniej przedstawione. Po wdrożeniu osiągnęliśmy następujące rezultaty.
Jak widać, z systemu obsługiwanego w pełni manualnie – wdrożony został system działający niemal całkowicie automatycznie, a czas wykonywania procesu został zmniejszony z ok. 75 minut na miesiąc obsługi pojedynczego pracownika do ok. 6 – 9 minut – prawie 10 krotnie! Podobnie, odejmuje to ciężar roczny z 40 minut do ok. 1-2 minut czyli nawet 40 krotnie. Licząc rocznie, na pojedynczego pracownika poświęcaliśmy ok. 880 minut do obsługi go pod kątem kadrowym, natomiast po wdrożeniu rozwiązania osiągnęliśmy poziom 85 minut.
Dobrze, ale ile to wszystko kosztowało? I Ile zaoszczędziliśmy z optymalizacji tego procesu? Wdrożenie systemu obsługi umów, wraz z jego integracją z dostępnymi w firmie systemami księgowymi i kadrowymi to koszt ok. 8 tys. zł netto.
Kwota 8 tys. zł może się wydawać wysoka, jednakże dotyczy ona głównie firm, dla których konieczne jest wdrażanie indywidualnie dostosowanych pod klienta rozwiązań, związanych np. ze stosowania niestandardowego wdrożenia systemów. Oczywiście, wykorzystując bardziej popularne systemy księgowe i bardziej standardowych rozwiązań (czyli w przypadku mniejszych firm) te koszty są znacznie mniejsze i – często – oferowane w ofercie abonamentowej – jak to było opisywane w poprzedniej części tego bloga – o kosztach stałych i zmiennych.
Jak oszacować koszty alternatywne, które do tej pory ponosiła firma? Najprościej oprzeć się na stawkach firm świadczących tego typu usługi. Średnio, za jednego pracownika (za miesiąc) firma księgowa nalicza opłatę 60 zł netto. Oznacza to, że kosztowność tego wdrożenia zwraca się po wprowadzeniu 134 umów/rachunków, czyli bardziej obrazowo – firma zatrudniająca 10 osób osiągnie zwrot z inwestycji w ciągu ok. roku.
Dla mniejszych firm, które nie tworzą tak dużych ilości umów i przez to nie wymagają wdrażania dedykowanego rozwiązania, skorzystanie z gotowego systemu – takiego jak System Umów wykupionego w postaci usługi „w chmurze”, czyli tzw. Software as as Service (SSAS) – koszt ten można zmniejszyć do 150 zł netto rocznie – co oznacza, że zwrot z inwestycji osiągnięty zostanie po wprowadzeniu 3 umowy!
Jak obrazuje powyższe studium przypadku, optymalizację kosztów można znaleźć na poziomie każdego procesu. Podstawową kwestią jest ustalenie procesów, które są możliwe do zoptymalizowania. Nie zawsze musimy koncentrować się na najważniejszych procesach w firmie – czasem warto zastanowić się, czy nie warto zoptymalizować i zautomatyzować wszystkie procesy wspomagające – takie jak księgowość, kadry, obsługa zamówień – tak, aby firma mogła skoncentrować się na swojej podstawowej działalności i nie ponosiła znaczących kosztów obsługi procesów pomocniczych.
Należy jednak pamiętać, że każda optymalizacja powinna zostać dokładnie policzona i przeanalizowana pod kątem konkretnej firmy. Mając spore doświadczenie, pomagamy w przygotowaniu takiej analizy i pod kątem konkretnego wymagania – potrafimy odnaleźć korzystne rozwiązania, tzn. szukając takich systemów i ich integracji, aby ich zwrot z inwestycji był jak najszybszy.